Понеділок, 29.04.2024, 11:49
Вітаю Вас Гість | RSS

   ПАРТНЕР

Курси валют
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 115
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Головна » 2011 » Червень » 21 » Будинкові комітети-запорука успішності ОСББ.
16:29
Будинкові комітети-запорука успішності ОСББ.

Будинкові комітети-запорука успішності ОСББ.

Майже щодня через ЗМІ нас масовано переконують в терміновій необхідності створення ОСББ (об’єднань співвласників багатоквартирного будинку). Що це таке, чи дійсно це панацея і чим відрізняється від будинкових комітетів ми вирішили запитати у представників новоствореної громадської організації «Спілка власників житла міста Нетішин», але спочатку декілька слів про саму організацію:

-          Скажіть будь-ласка яку ціль переслідує ваша громадська організація та чому вирішили її створити?

З року в рік нас переконують, що потрібно піднімати тарифи на послуги ЖКГ, що ця вимушена міра покращить якість послуг та зробить підприємства прибутковими. Натомість з року в рік ми спостерігаємо зворотню картину, коли якість погіршується, а борги підприємств ЖКГ стають ще більшими. Житлово-комунальні послуги перетворились в такий собі житлово-комунальний податок, коли споживач  має тільки зобов’язання, при цьому права його залишаються лише декларативними. Як не прикро, але ми, як громада, сьогодні не являємось повноправним учасником ринку комунальних послуг, хоча, як відомо, комунальні підприємства є власністю громади. Щоб розірвати це зачароване коло ми і створили громадську організацію, метою якої є захист наших інтересів, розвиток системи надання житлово-комунальних послуг, їх доступності, демонополізації,  реформуванні і удосконаленні   системи   управління   житлово-комунальним господарством, сприяння створенню ОСН та ОСББ.

-          А чому більшість природних монополій ЖКГ є збитковими?

Відповідь очевидна саме безконтрольність монополістів з боку споживачів, громади в першу чергу, та відсутність конкуренції, що призводить до зловживань монопольним становищем, є причиною збитковості більшості монополістів ЖКГ. Парадоксально, але в багатьох випадках монополісту вигідніше бути постійно збитковим ніж прибутковим. Адже взавтра це дасть  привід вимагати чергового підняття тарифів, а ще можна  через такі фіктивні борги за безцінь продати ласі об’єкти комунального майна, не говорячи вже про марнотратне витрачання коштів споживачів та бюджетних вливань.

Уявіть собі картину, коли ви щодня змушені купувати на ринку хліб лише у одного виробника. В такій ситуації виробник не переймається проблемою за стільки йому закупити муку чи по 5 грн. за 1 кг чи  по 100 грн. у пов’язаних структурах, адже виробник все одно його продасть вам і ви не перевірятимете його витрат та доходів. А крім того взавтра він безпідставно заявить, що його торгівля є збиткова і ще підніме ціну в 2 рази, а в разі коли ви почнете вимагати перевірки, це буде розцінено як втручання в його господарську діяльність, отже вам буде відмовлено в перевірці! Якщо, припустимо, ви будете занадто вимогливими і відстоювати свою правоту, то вам можна взагалі відмовитись продавати хліб, тобто відключити від своїх послуг. Всі ці схеми зловживань давно відомі і використовуються в житті. Як доказ, звернемось до  даних досліджень 2004р інституту Кібернетики НАН України, відповідно до них доля споживання населенням енергоресурсів становила 25%, при цьому населення сплатило на 10 млрд. грн. більше ніж спожили бюджетні організації та промисловість всієї країни разом взяті, доля споживання енергоресурсів яких становила 75% ! Якщо з боку бюджетних організацій та промисловості є належний контроль, то з боку населення він відсутній, тому це призводить не тільки до таких сумних наслідків а й до зубожіння людей, адже кожну сім’ю в еквіваленті було обібрано за рік на  одну середню зарплату.

-          Факти дійсно кричущі і що схожі мають місце в Нетішині?

Нажаль наше місто не виключення, на 2011 рік ЖКО м. Нетішин прогнозує збитки від своєї діяльності майже на 1 млн. грн. При цьому за даними виконавчого комітету в 2010 році зі сплачених мешканцями міста коштів ЖКО не надало послуг на суму 758 тис. грн., ці кошти мешканцям не повертались. В 2009 році ЖКО списало своїм боржникам боргів на суму 335 тис. грн. На сьогодні ЖКО знову апелює до громади з вимогою  підняти тарифи майже на 50%. Як вихід з боргової ями керівництво ЖКО пропонує продати частину комунального майна.

- Який же вихід ви вбачаєте з цього зачарованого кола?

Ми  пропонуємо всім на кінець переосмислити наше сьогодення, для того, щоб зрозуміти, що чекає нас взавтра і в якому напрямку нам рухатись. Потрібно на кінець підвести риску і розпочати все з чистого аркушу. Ми, як громада, повинні зрозуміти, що шлях роз’єднаності, безконтрольності з нашого боку - це шлях в нікуди, шлях самознищення. Ми повинні на кінець зрозуміти, що від ступеня активності кожного з нас залежить добробут наш і наших дітей в майбутньому. Золотим правилом чи аксіомою повинно стати розуміння необхідності перевіряти на що витрачаються сплачені нами кошти. Адже нехтування цим правилом призводить до того, що сплачені нами ж кошти працюють проти нас самих!  Як каже народна мудрість: «Де не доглядиш оком, заплатиш гаманцем.»

- І які мінімальні зусилля має докласти громада для того, щоб зупинити цей хаос?

            Для початку ми повинні покласти край безгосподарності і  у кожному будинку вибрати господаря. Так само як в садибі чи квартирі є господар, так і в багатоквартирному будинку має бути господар, невже ми гірші за бджіл, в яких у кожному вулику є власний господар? Для того, щоб у будинків з’явився господар, мешканці повинні об’єднатись, створивши будинкові комітети, які виберуть голову комітету тобто господаря будинку. В такому разі будинковий комітет стає єдиною рушійною силою, що захищає спільні інтереси мешканців. Якщо одного чи декількох мешканців чиновникам вдавалось використовувати як м’яч в своєму паперовому футболі, то будинок вони не зможуть відфутболити адже одномоментно будинковий комітет приймає рішення не платити квартплату до виконання тих чи інших зобов’язань і ЖЕК буде змушений виконувати їх. Яскравий цьому приклад, попробуйте звернутись в ЖКО з вимогою по своєму будинку надати річний звіт за 2010 рік зібраних та витрачених коштів, виконаних робіт у відповідності до переліку послуг, вам його  не нададуть, тоді коли перед будинковими комітетами ЖКО зобов’язано відзвітуватись. І тому вже сам факт існування будинкових комітетів дисциплінує, кардинально змінює відношення до роботи чиновників,  адже є постійно діючий контроль, що неминуче призводить до позитивних результатів. Кожна послуга, кожна робота, якість перевірятимуться, факт їх виконання фіксується підписом голови і якщо частина послуг не надалось то ЖКО автоматично здійснює перерахунок всім мешканцям. Зекономлені кошти люди можуть використати на ремонт під’їзду чи дитячих майданчиків чи встановлення приладу обліку тепла. Є ще багато й інших позитивних сторін у діяльності будинкових комітетів, вони мають ефективні повноваження впливати на роботу торгівельних чи розважальних закладів, що знаходяться поруч з будинком,  можуть представляти разом із депутатами інтереси жителів у відповідній місцевій раді і її органах, місцевих органах виконавчої влади; можуть вносити пропозиції до проектів місцевих програм та до проектів місцевих бюджетів. Усі ці та інші повноваження будинкових комітетів як органу самоорганізації населення (ОСН) передбачені законодавством України.

-          А чим будинковий комітет відрізняється від ОСББ, можливо краще відразу створити ОСББ?

Будинковий комітет – це контролюючо-самоврядний суб’єкт або іншими словами міська рада в мініатюрі тоді коли ОСББ – це більше господарюючий суб’єкт або власний міні-ЖЕК . ОСББ доцільно відразу створювати в нових будинках, тоді як в старих спочатку краще створити будинковий комітет і лише через деякий час, коли під контролем будинкового комітету буде виконано капітальний ремонт покрівлі та гермо швів, ліфтів,  належний ремонт мереж будинку, коли будинковий комітет буде мати повну інформацію про стан будинку і шляхи вирішення проблем, тільки тоді  будинковий комітет може перейти до створення ОСББ. Адже якщо в старому будинку відразу створити ОСББ, то взавтра це ОСББ піде по чиновницьким кабінетам з протягнутою рукою і всюди буде звучати приблизно така відповідь: «Коштів не має. Я вас не просив створювати ОСББ, ви його створили, то ремонтуйте за свої кошти» . Старі будинки, в яких будуть спочатку створені будинкові комітети,  матимуть значно виграшну позицію і з іншої точки зору, адже їх неможливо ошукати та нав’язати насильно ОСББ, як це зараз робиться в Харкові, де під різними шахрайськими приводами збирають підписи мешканців будинків, а згодом виявляється, що вони вже в ОСББ. Процес вступу в ОСББ повинен бути поступовий, добровільний та головне раціональний, цього можна досягнути лише через ефективні будинкові комітети, що буде запорукою успішності майбутнього ОСББ.

-          Яким чином ви пропонуєте створювати будинкові комітети, з чого ініціативним людям варто починати адже місто не має такого досвіду їх створення?

Так, дійсно нажаль в нашому місті не має такого позитивного досвіду, хоча в Україні є багато міст, де будинкові комітети  ростуть як гриби, є цілі відділи при місцевих органах влади, які виключно займаються проблемами ОСН, їх створенням, що безумовно дуже позитивно впливає на якість життя таких міст. Наша організація вирішенню цієї проблеми буде приділяти ключову роль, в цьому нам допомагає Громадська рада міста, на базі якої створено постійно діючу громадську приймальню, де будь хто може заручитись організаційною підтримкою та ознайомитись з алгоритмом створення будинкового комітету. Разом ми максимально посприяємо, щоб найближчим часом і в нашому місті було прийняте рішення «Про органи самоорганізації населення», в якому буде відповідне положення, що сприятиме спрощенню процедури створенню  будинкових комітетів.

Для початку пропонуємо обговорити важливість створення будинкового комітету із своїми сусідами по поверху, надати для ознайомлення цю статтю і визначитись та обрати на своєму поверсі умовно кажучи старшого після чого залишити свої контактні данні громадській приймальні, зв’язавшись по телефону  _______________________ або з нами по телефону /098/ 689-64-26 чи ел.поштою  nash.netishyn@gmail.com . Як тільки в будинку буде необхідна кількість активістів ми відразу разом розпочнемо організаційну роботу зі створення будинкового комітету. Можна розпочати створення ще іншим шляхом: ініціативна група з трьох чи більше мешканців здійснює обхід квартир будинку, заручається підтримкою мешканців будинку, попередньо також на кожному поверсі визначаються з уповноваженим представником від поверху. Якщо більша половина мешканців будинку висловить свою підтримку то можна вважати, що перший етап пройдено. Далі ініціативній групі необхідно буде лише звернутись в громадську приймальну.

-          Які першочергові кроки ви плануєте здійснити для покращення ситуації в ЖКГ міста?

На сам перед ми хочемо щоб в системі надання житлово-комунальних послуг людина з її потребами була на першому місці і разом з підтримкою людей ми досягнемо цієї мети: зробимо систему більш людяною. Якщо, наприклад, тече в будинку покрівля або гермостики і мешканці благають керівництво ЖКО про допомогу, ну нехай в даний момент не має коштів в ЖКО, але чому не дозволити людям відремонтувати покрівлю за власні кошти з подальшим перерахунком цієї послуги? Натомість в таких ситуаціях траплялись випадки, коли ЖКО ще й через суд вимагало за цю ненадану послугу сплати.

      На сьогодні гостро стоїть питання подальшого скорочення штату ЖКО. Ми пропонуємо, щоб уникнути цієї болючої проблеми, використати максимально можливості ЖКО. Ну, наприклад, піти по шляху оптимізації роботи персоналу, освоєння нових затребуваних послуг: це і власними силами робити ремонт покрівель як будинків так і комунальних об’єктів, уникаючи таким чином подвійного оподаткування цієї послуги, можна запропонувати як додаткову послугу споживачам нову послугу встановлення/обслуговування приладів обліку тепла. Для цього достатньо домовитись з банком про кредит на 12 місяців, придбати необхідне обладнання, своїми силами провести встановлення, а потім мешканці на протязі року поступово сплачують кредит та вартість робіт. З однієї сторони виграють мешканці адже вони сплачують поетапно не великі суми, крім того ще будуть економити на платі за опалення, сплачуючи в 2-3 рази менше, а керівництву ЖКО не потрібно буде скорочувати сантехніків. І таких прикладів є багато, головне,  щоб це робилось для людей тоді ЖКО не буде збитковим, поверне втрачену довіру та і споживач буде задоволений.

      Дуже важливим напрямком є запровадження повної прозорості своєї діяльності як в тарифоутворенні так і використанні коштів і це не наші забаганки-це вимога закону, яку потрібно виконати, що й будемо вимагати. Впевнені, що в нас усіх є шанс і, об’єднавши зусилля всіх сторін, ми досягнемо поставленої мети.

Наталія Цюпка 
Переглядів: 1099 | Додав: yurik_kuchma | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Підписка
Прогноз на завтра
Пошук
Календар
«  Червень 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Друзі сайту

СП «Партнер-Прес» © 2024